Warning: Declaration of Jetpack_IXR_Client::query() should be compatible with IXR_Client::query(...$args) in /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php on line 30

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /wp-content/plugins/jetpack/class.jetpack-ixr-client.php:91) in /wp-includes/rest-api/class-wp-rest-server.php on line 1775
{"id":156,"date":"2018-09-13T08:56:25","date_gmt":"2018-09-13T08:56:25","guid":{"rendered":"http:\/\/paweljuras.pl\/?p=156"},"modified":"2018-09-14T21:27:28","modified_gmt":"2018-09-14T21:27:28","slug":"nie-chce-isc-do-przedszkola-5-sposobow-na","status":"publish","type":"post","link":"http:\/\/paweljuras.pl\/?p=156","title":{"rendered":"Nie chc\u0119 i\u015b\u0107 do przedszkola! 5 sposob\u00f3w na…"},"content":{"rendered":"

\"\"Prawdopodobnie ka\u017cdy, kto ma lub mia\u0142 dziecko w wieku przedszkolnym us\u0142ysza\u0142 kiedy\u015b krzyk, p\u0142acz z jednoczesnym wypowiadaniem : ja nie chc\u0119 i\u015b\u0107 do przedszkola! Dziecko wtedy spontanicznie wyra\u017ca swoje emocje, najcz\u0119\u015bciej jest to smutek, l\u0119k i z\u0142o\u015b\u0107. Nie chce rozstawa\u0107 si\u0119 z rodzicem, chcia\u0142oby zosta\u0107 z nim, boi si\u0119 nowego miejsca, pani, koleg\u00f3w, kole\u017canek itp.  Cz\u0119sto rodzic \u015bpieszy si\u0119 do pracy, chcia\u0142by wyj\u015b\u0107 z przedszkola i nie ma czasu na dyskusj\u0119 z maluchem. Jest to trudna sytuacja, kt\u00f3ra w przedszkolach nie jest niczym nadzwyczajnym, ale dla rodzic\u00f3w jest czym\u015b bardzo nieprzyjemnym.<\/p>\n

Chcia\u0142by poda\u0107 5 powszechnie stosowanych metod przy pozostawianiu dziecka w przedszkolu.<\/p>\n

Metoda 1<\/strong><\/p>\n

Metoda pierwsza : NA \u017bARTOWNISIA<\/p>\n

Chyba znana wi\u0119kszo\u015bci ludziom, cz\u0119sto z autopsji.<\/p>\n

W tej metodzie chodzi o to, by zawstydzi\u0107 dziecko, wy\u015bmia\u0107, tak by poczu\u0142o si\u0119 gorzej, co w konsekwencji ma mu pom\u00f3c wej\u015b\u0107 do sali przedszkolnej. Odpowiednio cz\u0119sto stosowane wy\u015bmiewanie mo\u017ce prowadzi\u0107 do niskiego poczucia w\u0142asnej warto\u015bci, niech\u0119ci do wyra\u017cania smutku. Mo\u017ce przyczyni\u0107 si\u0119 do p\u00f3\u017aniejszych trudno\u015bci szkolnych, bycia tzw. koz\u0142em ofiarnym. Cz\u0142owiek przyzwyczajony jest do tego, \u017ce si\u0119 z niego \u015bmiej\u0105, wi\u0119c tak\u0105 pozycj\u0119 w grupie przyjmuje. Zdanie kt\u00f3re rodzic wypowiada mog\u0142oby brzmie\u0107 mniej wi\u0119cej tak:<\/p>\n

„Taki du\u017cy cz\u0142owiek, a p\u0142acze. W twoim wieku dzieci ju\u017c nie p\u0142acz\u0105.”<\/p>\n

albo<\/p>\n

„Przesta\u0144 p\u0142aka\u0107 bo inni b\u0119d\u0105 si\u0119 z ciebie \u015bmia\u0107, zobacz dziewczynka ju\u017c si\u0119 z ciebie \u015bmieje.”<\/p>\n

Metoda 2<\/strong><\/p>\n

Metoda druga: NA TWARDZIELA<\/p>\n

W tej metodzie chodzi o to, by pokaza\u0107, \u017ce ten kto ma si\u0142\u0119 rz\u0105dzi i wydaje rozkazy. Nic go nie obchodz\u0105 uczucia ma\u0142ego cz\u0142owieka, bo ono jest ma\u0142e i si\u0119 nie zna, a z reszt\u0105, kto kiedy widzia\u0142 uczucia? Gdzie one powstaj\u0105? Mnie tak wychowano i wyros\u0142em na porz\u0105dnego cz\u0142owieka. Metoda bywa stosowana przez wiele lat \u017cycia dziecka, przedszkole jest dopiero pocz\u0105tkiem. W p\u00f3\u017aniejszych latach „\u015bruba” jest przykr\u0119cana coraz mocniej i z wi\u0119ksz\u0105 si\u0142\u0105. Wymaga to troch\u0119 wysi\u0142ku ze strony rodzica, ale s\u0105 tacy kt\u00f3rzy to potrafi\u0105. Wracaj\u0105c do przedszkola bo o tym mowa. Twardziel powiedzia\u0142 by mniej wi\u0119cej tak:<\/p>\n

” Ja id\u0119 do pracy, masz tu zosta\u0107 i nic mnie to nie obchodzi, mo\u017cesz sobie p\u0142aka\u0107. Puszczaj mnie, id\u0119!”<\/p>\n

Metoda 3 <\/strong><\/p>\n

Metoda trzecia: NA BEZRADNEGO<\/p>\n

Zdarza si\u0119, \u017ce rodzic b\u0142agalnym wzrokiem patrzy na panie przedszkolanki, oczekuj\u0105c profesjonalnego sposobu na poradzenie sobie z t\u0105 niekomfortow\u0105 sytuacj\u0105. Rodzic nie wie jak sobie poradzi\u0107 i przerzuca odpowiedzialno\u015b\u0107 na drug\u0105 osob\u0119, „w razie czego, co z\u0142ego to nie ja” . Wtedy przygl\u0105da si\u0119 z zaciekawieniem jak radzi sobie biedna pani obarczona dodatkowym ci\u0119\u017carem. W zale\u017cno\u015bci od kreatywno\u015bci pani, mo\u017ce si\u0119 pojawi\u0107 pomys\u0142 na przej\u0119cie si\u0142owe dziecka, czyli „wrzucenie” go do sali (my\u015bl\u0119, \u017ce to jednak raczej rzadko\u015b\u0107, a przynajmniej chc\u0119 w to wierzy\u0107). Mo\u017ce si\u0119 pojawi\u0107 pomys\u0142 by wywo\u0142a\u0107 poczucie winy w dziecku, ale o tym ,ju\u017c za chwil\u0119, w nast\u0119pnej metodzie. Cz\u0119sto panie przedszkolanki, nie daj\u0105 si\u0119 wci\u0105gn\u0105\u0107 w t\u0119 metod\u0119 i s\u0142usznie, bo przecie\u017c w sali maj\u0105 do opieki ju\u017c spor\u0105 grupk\u0119 potrzebuj\u0105cych maluch\u00f3w kt\u00f3r\u0105 musz\u0105 si\u0119 zaj\u0105\u0107.<\/p>\n

Metoda 4<\/strong><\/p>\n

Metoda czwarta: NA OSKAR\u017bYCIELA<\/p>\n

Ka\u017cdy chyba kiedy\u015b marzy\u0142 by by\u0107 oskar\u017cycielem. Wywo\u0142ywanie poczucia winy, jest star\u0105, doskona\u0142\u0105 metod\u0105,  stosowan\u0105 od wiek\u00f3w, z gwarantowan\u0105 skuteczno\u015bci\u0105,. Bo jak\u017ceby inaczej nakarmi\u0107 dziecko, gdyby nie powiedzie\u0107 : „no zjedz zupk\u0119 bo babci b\u0119dzie przykro” albo „b\u0105d\u017a grzeczny w przedszkolu bo inaczej b\u0119dzie mnie bola\u0142o serduszko” . Wariacji jest mn\u00f3stwo. W przedszkolu mo\u017cna u\u017cy\u0107 takiego zdania, a jeszcze by wzmocni\u0107 si\u0142\u0119 przekazu konieczne jest m\u00f3wienie o sobie w trzeciej osobie:<\/p>\n

„Mamusia \u015bpieszy si\u0119 do pracy, chcesz by si\u0119 przez ciebie sp\u00f3\u017ani\u0142a? B\u0119dzie jej przykro, szef na ni\u0105 nakrzyczy.”<\/p>\n

Metoda 5<\/strong><\/p>\n

Metoda pi\u0105ta: NA ANGLIKA<\/p>\n

B\u0119d\u0105c na nudnym przyj\u0119ciu prze\u0107wiczona i  wykorzystywana wielokrotnie, cicha i bezszelestna metoda na to by si\u0119 ulotni\u0107. Opis dzia\u0142ania: nale\u017cy podej\u015b\u0107 z dzieckiem  do  drzwi sali poczeka\u0107, a\u017c si\u0119 na chwil\u0119 odwr\u00f3ci i czym pr\u0119dzej czmychn\u0105\u0107 z przedszkola, biec jak najszybciej by, nie us\u0142ysze\u0107 p\u0142aczu dziecka kt\u00f3re zorientowa\u0142o si\u0119, \u017ce rodzic wyszed\u0142. Rodzic nie musi si\u0119 przejmowa\u0107 uczuciami dziecka, bo ich po prostu nie s\u0142ysza\u0142, je\u015bli nie s\u0142ysza\u0142, to znaczy, \u017ce ich nie by\u0142o. Metoda ta ch\u0119tnie jest stosowana przez rodzic\u00f3w podczas pozostawiania dziecka w domu z kim\u015b do opieki. Niestety po kilku takich zagraniach, dziecko orientuje si\u0119 i nie spuszcza rodzica z oczu.<\/p>\n

A tak na serio…<\/strong><\/p>\n

Metody tu podane s\u0105 troch\u0119 przerysowane, jednak\u017ce podobne s\u0142owa s\u0142ysza\u0142em odwiedzaj\u0105c przedszkola. Co w takim razie mo\u017cna zrobi\u0107, by u\u0142atwi\u0107 pozostawianie dziecka w przedszkolu. Zacz\u0105\u0107 trzeba wcze\u015bniej. Kiedy wychodzicie na plac zabaw, daj dziecku samodzielnie bawi\u0107 si\u0119 z innymi, nie ganiaj go, przesta\u0144 by\u0107 jego cieniem. Niech poczuje, \u017ce zabawa z innymi to frajda. Kiedy wychodzisz z domu, a Tw\u00f3j maluch zostaje z opiekunk\u0105, opowiedz mu, \u017ce wychodzisz, \u017ce wr\u00f3cisz,  powiedz mu gdzie idziesz. Poka\u017c mu na zegarku gdzie b\u0119dzie wskaz\u00f3wka kiedy wr\u00f3cisz. Nie zawsze zapami\u0119ta, ale mo\u017ce si\u0119 tak zdarzy\u0107, \u017ce b\u0119dzie o tym my\u015bla\u0142o. Po\u017cegnaj si\u0119 z nim, pomachaj, a kiedy wr\u00f3cisz poka\u017c, \u017ce si\u0119 cieszysz z ponownego spotkania. Doce\u0144 to, \u017ce tyle czeka\u0142o. Wieczorem przed p\u00f3j\u015bciem do przedszkola opowiedz, co tam b\u0119dzie si\u0119 dzia\u0142o, jak to b\u0119dzie wygl\u0105da\u0142o. Nie b\u00f3j si\u0119, opowiedzie\u0107 o w\u0142asnych uczuciach. Powiedz, \u017ce b\u0119dziesz t\u0119skni\u0142a, \u017ce musisz i\u015b\u0107 do pracy, a wola\u0142aby\u015b z nim sp\u0119dzi\u0107 czas. Mo\u017cesz powiedzie\u0107, \u017ce ludziom jest smutno kiedy si\u0119 rozstaj\u0105, \u017ce to normalne. Ciesz\u0105 si\u0119 kiedy si\u0119 widz\u0105 po rozstaniu, bo znowu mog\u0105 by\u0107 razem. Wychodz\u0105c do przedszkola, wyjd\u017a du\u017co wcze\u015bniej. Maluch mo\u017ce chcie\u0107 posiedzie\u0107 jeszcze chwil\u0119 z Tob\u0105. Daj mu na to czas, szczeg\u00f3lnie na pocz\u0105tku. Ponownie opowiedz mu co czujesz i \u017ce ono mo\u017ce czu\u0107 podobnie, \u017ce b\u0119dziesz t\u0119skni\u0142a i nie mo\u017cesz si\u0119 doczeka\u0107, a\u017c znowu si\u0119 spotkacie. Powiedz by da\u0142o Ci buziaka i posz\u0142o do sali. Z regu\u0142y dzieci kt\u00f3re widz\u0105 spokojnego rodzica kt\u00f3ry nie niepokoi si\u0119 rozstaniem s\u0105 w stanie pozostawi\u0107 rodzica na kilka godzin. Rodzicowi te\u017c nie jest \u0142atwo, na pocz\u0105tku mo\u017ce odczuwa\u0107 dyskomfort w zwi\u0105zku z tym, \u017ce zostawia dziecko. Mo\u017ce si\u0119 zastanawia\u0107 czy dobrze, robi i czy maluchowi nic nie grozi. Pocz\u0105tki przedszkola to trudny czas dla wszystkich. Jednak\u017ce jest du\u017co rado\u015bci z nowych do\u015bwiadcze\u0144 dla dziecka i dla rodzica. Cieszcie si\u0119 tym czasem.<\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

Prawdopodobnie ka\u017cdy, kto ma lub mia\u0142 dziecko w wieku przedszkolnym us\u0142ysza\u0142 kiedy\u015b krzyk, p\u0142acz z jednoczesnym wypowiadaniem : ja nie chc\u0119 i\u015b\u0107 do przedszkola! Dziecko wtedy spontanicznie wyra\u017ca swoje emocje, najcz\u0119\u015bciej jest to smutek, l\u0119k i z\u0142o\u015b\u0107. Nie chce rozstawa\u0107 si\u0119 z rodzicem, chcia\u0142oby zosta\u0107 z nim, boi si\u0119 nowego Read More<\/a><\/p>\n","protected":false},"author":1,"featured_media":160,"comment_status":"open","ping_status":"open","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"episode_type":"","audio_file":"","duration":"","filesize":"","date_recorded":"","explicit":"","block":"","filesize_raw":"","footnotes":""},"categories":[13],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/156"}],"collection":[{"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/users\/1"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcomments&post=156"}],"version-history":[{"count":16,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/156\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":195,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/posts\/156\/revisions\/195"}],"wp:featuredmedia":[{"embeddable":true,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=\/wp\/v2\/media\/160"}],"wp:attachment":[{"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fmedia&parent=156"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Fcategories&post=156"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"http:\/\/paweljuras.pl\/index.php?rest_route=%2Fwp%2Fv2%2Ftags&post=156"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}